Ghid Creare si Promovare Magazin Online

Te-ai decis sa lansezi un magazin online?  Cel mai probabil va trebui sa faci apel la cel putin 4 tipuri de competente:

  • designer web pentru partea grafica (webdesign),
  • programator pentru partea tehnica,
  • specialist Marketing Online.

Iti vom explica in ce consta fiecare etapa a conceperii si lansarii unui magazin online:

 

CONCEPT, BRAND, ADRESABILITATE, STUDIU DE PIATA

Conceptul: Caror nevoi raspunde acest site? Care sunt punctele forte ale proiectului?

Identitate vizuala: Care va fi numele site-ului? Care este ideea de baza a proiectului (sloganul)?

Care este raportul   „imagine/ pret” pe care doriti sa il transmiteti?

  • Propuneti un produs de marca, sau mai degraba un produs pentru persoane cu buget de criza?
  • Vreti sa transmiteti prin intermediul site-ul dvs. imaginea unei firme cat mai aproape de clienti si deschisa in relatia cu clientii sai sau imaginea unui „gigant” in domeniu ?

Cui va adresati?

  • Definiti vizitatorii tinta cat mai exact posibil. Care este contextul personal si profesional, interesele lor, preocuparile lor, valorile lor? De exemplu: persoane juridice, mediu urban, peste 30 de ani, mama tanara, parinti cu copii, persoane sensibile la problemele de mediu, etc). Daca exista mai multe obiective, accentul trebuie pus pe obiectivul cel mai important, care va reprezenta cel mai mare potential de trafic.
  • De ce au nevoie clientii de aceste produse, aceste servicii ?

Cine sunt concurentii?

  • Această parte este deosebit de importanta, deoarece putem extrage repere concrete despre ceea ce exista deja in magazinele online din sfera noastra de interes, putem vedea tacticile de urmat sau de evitat, aspecte care va vor ajuta in promovarea magazinului online.
  • Identificarea si clasificarea concurentilor in cazul în care există mai multe tipuri.
  • Ce propun ei ?
  • Care sunt diferentele in comparatie cu proiectul dumneavoastra?
  • Exista lucruri care va plac din design-ul site-urilor concurente sau functionalitati intresante pe care ei le ofera?
  • Ce nu va place la magazinele online concurente?

Analiza competitiei online sau Studiu de concurenta online

Este bine sa analizati site-urile concurente pentru a vedea ce cuvinte cheie au folosit si mai ales cum au fost optimizate pe site aceste cuvinte.  Deasemenea puteti vedea prin ce canale au fost promovate acele magazinele online.

 

CREAREA MAGAZINULUI ONLINE

In primul rand trebuie sa te hotarasti pe ce platforma iti vei crea magazinul online. Prestashop, Magento, OpenCart sau WordPress?  Aceste platforme open source au avantajul de a fi usor de folosit (panou de administrare usor de folosit) si sunt SEO-Friendly.

Desigur ai posibilitatea de a crea magazinul online de la zero, adaptat nevoilor si preferintelor tale, insa aceasta alegere te va costa foarte mult.

Trecem in revista principalele platforme utilizate pentru a crea un magazine online:

PrestaShop combina viteza si codul elegant care se incarca rapid si permite functionalitati extinse prin intermediul modulelor add-on. Este apreciat pentru usurinta de instalare si intretinere, precum si pentru numarul mare de template-uri de calitate disponibile.

Magento ofera o gama larga de caracteristici si functionalitati, dar pentru a profita de ele,  o companie are nevoie de un hosting scump si de o echipa dedicata de IT. Acest lucru ii exclude pe cei mai multi proprietari de magazine online, care lucreaza singuri si au cunostinte de programare limitate. Codul sau este adesea greoi  si necesita resurse impresionante pentru a rula rapid. Chiar si cu dezvoltatori IT dedicati,  nu este cea mai usoara platforma.

OpenCart este destul de usor de utilizat, insa acesta include un numar de limitari si decizii ciudate de design care pot transforma sarcini simple intr-o experienta frustranta. Exista mai putine template-uri si teme sablon pentru OpenCart, in comparatie cu Prestashop. OpenCart permite gestionarea unui numar mare de produse, fara probleme de server.

WordPress este recomandat pentru site-urile de prezentare, dar poate fi folosit si pentru construirea unui magazine online de mici dimensiuni.

Platformele date ca exemplu mai sus sunt CMS-uri open source (codul sursa este gratuit si poate fi distribuit si modificat). Exista si platforme de tip SaaS (Software as a Service), un fel de CMS-uri in “leasing”. In cazul platformelor SaaS clientul nu detine site-ul (e mai degraba un imprumut) sau il detine dupa o anumita perioada, clientul nu-si poate hosta site-ul pe propriile servere, customizare poate fi limitata, modificarile ulterioare sunt contra-cost.

Spre deosebire de SaaS, CMS-urile Open Source au cateva avantaje importante:

  • Cod open source. Ownership.
  • Portabilitate hosting
  • Customizare dupa bunul plac
  • Aplicatii si module gratuite
  • Numar foarte mare de specialisti si resurse bogate online

In functie de complexitatea magazinului online, puteti opta fie pentru Open Source, fie pentru o platforma custom.

WEB DESIGN

Un site e-commerce prost conceput poate avea efecte catastrofale asupra activitatii dvs. : vizitatorii gasesc cu greu produsul cautat, design-ul site-ului, oricat de frumos ar fi, nu este coerent cu consumatorii targetati…

Atunci cand concepeti webdesignul magazinului online, trebuie sa va puneti niste intrebari esentiale:

Ce ar trebui sa spuna utilizatorii atunci cand ajung pe site?

• “Hei, in sfarsit un magazine online care iese in evidenta printre altele de acest gen!”

• “Ce produs minunat! Trebuie sa-l am neaparat!”

• “Acest magazin inspira incredere. Pare a fi un loc bun pentru a cumpara produsul pe care il vreau.”

• “Pe acest site cred ca voi gasi ceea ce vreau mai rapid decat oriunde in alta parte”


Care sunt valorile / conceptele pe care trebuie sa le transmita magazinul online?
Ce valori doriti sa transmiteti sau sa impartasiti cu publicul tinta prin intermediul site-ului? De exemplu: incredere, expertiza, proximitate, valorile de comunitate, de schimb de informatii, distractie …?


Care sunt principalele caracteristici / sectiuni ale magazinului? Ganditi-va la o arborescenta a site-ului cat mai intuitive. Doriti un meniu care se deschide intr-un anumit fel sau ca o informatie sa fie pusa in valoare mai mult decat altele?

 

OPTIMIZARE SEO MAGAZIN ONLINE

Optimizarea SEO  ramane cel mai important canal de obtinere de trafic calificat care sa genereze vanzari si profit. Google, motorul de cautare nr. 1 in lume, ofera un spatiu mult mai mare cautarii organice, ceea ce inseamna ca  vizibilitatea unui site depinde in principal de SEO si nu de PPC.

SEO = Indexare -> Pozitionare-> Vizibilitate ->Trafic ->Conversii

Daca magazinul dvs. online se afla in prima pagina de rezultate Google pe cuvinte cheie cautate de utilizatori, traficul pe site creste, vanzarile cresc si prin urmare si profitul va creste.

 In ce consta optimizarea SEO a magazinului online?

Specialistul SEO va realiza un plan strategic global pentru a promova cu succes magazinul dvs. Online. Acest plan include :  alegerea cuvintelor cheie pe care site-ul sa fie pozitionat in Google, optimizarea continutului existent, creare texte optimizate, optimizare Meta tag-uri, Linkuri, imagini, cod sursa, promovare pe site-uri partenere, link building (communicate de presa, advertoriale)…etc. Specialistul SEO se va ocupa de asemenea de analize lunare de pozitionare si analize ale evolutie vizibilitatii si traficului.

Conversiile sunt prioritatea nr.1 a unui specialist SEO care se ocupa de strategia online a unui magazin. Un magazine online care nu reuseste sa vanda produsele comercializate are nevoie de un plan strategic de optimizare a conversiei. Acest plan consta in : analiza concurenta, propuneri de design, propuneri de structura, “call to action”, texte targetate si atractive care sa vanda, Online Reputation.

 

PROMOVARE MAGAZIN ONLINE IN RETELELE DE SOCIALIZARE

Asigurarea prezentei pe retelele sociale nu este suficienta in contextul unei piete concurentiale. Pentru a profita de oportunitatile pe care vi le ofera Facebook, Twitter sau Youtube este nevoie de creativitate si originalitate !

Promovarea magazinului online in retelele de socializare consta in : creare pagina facebook/google plus personalizata, marirea numarului de fani, idei de concursuri/ organizare concursuri, creare si publicare anunturi sponsorizate, aplicatii virale, moderare (publicare zilnica de linkuri catre articole de pe site sau imagini/video care sa aiba legatura cu domeniul de activitate al site-ului, organizare sondaje, moderare comentarii)…etc.

 

PROMOVARE PRIN CAMPANII GOOGLE ADWORDS

Pay Per Click (PPC) este un serviciu de publicitate pe Internet in care advertiserul selecteaza o lista de cuvinte cheie pentru care site-ul va aparea in partea dreapta a paginii de rezultate sub titlul “Anunturi sponsorizate”. Advertiserul selecteaza suma pe care o va plati pentru fiecare clic iar pozitia unui cuvant cheie concurential depinde de cat de mare este pretul oferit pentru un click.

  Beneficii campanii Google Adwords

  • Site-ul tau este listat direct in prima pagina pe Google
  • Generezi vanzari rapid.
  • Trafic instant.
  • Controlezi bugetul zilnic alocat.
  • Ajungi la potentialii clienti exact in momentul in care acestia cauta produsul/serviciul pe care tu il promovezi.
  • Platesti numai pentru clickuri : atunci cand un utilizator doar vede anuntul tau, nu platesti.
  • Poti opta pentru setari regionale.
  • Rezultate imediate.
  • Brand Awareness.

CUM POTI ATRAGE CONSUMATORII CARE PREFERA MAGAZINELE FIZICE?

Un magazin online poate diminua dezavantajele pe care il are fata de magazinul traditional prin mai multe strategii:

- descrieri cat mai detaliate ale produselor.

- imagini realizate de un fotograf profesionist, care sa redea cat mai exact culoarea produsului si detaliile materialului. Site-ul trebuie sa permita afisare imaginilor produselor la talie cat mai mare si cat mai in detaliu, fara a ingreuna timpul de incarcare al paginilor.

- tabel de marimi si dimensiuni in cazul articolelor fashion, mai ales, pentru ca potentialul comparator sa fie sigur ca produsul comandat i se va potrivi foarte bine.

- videoclipuri de prezentare.

- posibilitatea returnarii produsului fara costuri.

- monstre gratuite, in cazul produselor cosmetice.

- suport online si telefonic pentru a oferi detalii despre produs.

 

Autor articol: Alina Orel