Ghid Creare si Promovare Magazin Online

Ai decis sa lansezi un magazin online. Ai luat contactul cu furnizorii sau poate chiar tu esti producatorul produselor ce urmeaza a fi comercializate online. Dar, nu stii de unde sa incepi. Nu stii la cine sa apelezi pentru crearea magazinului online si promovarea acestuia.

Iti doresti un magazin online functional si atractiv. Iti doresti sa ai multi vizitatori si sa iti vinzi rapid produsele. Insa, nu ai un buget foarte mare si iti este teama sa nu pierzi bani investind in servicii de proasta calitate, fara rezultate.

Te inteleg. Nu esti prima persoana cu astfel de dileme si temeri. De-a lungul timpului, am lucrat cu multi proprietari de magazine online care si-au atins obiectivele dupa multe incercari si uneori, multe dezamagiri.

De aceea, in cele ce urmeaza, iti voi prezenta o parte din lucrurile pe care le-am invatat din colaborarile cu proprietarii de magazine online, cu programatori si cu specialisti in marketing online, dar si din experienta mea ca Specialist SEO. 

Sper sa iti aduca mai multa claritate si sa te ajute sa eviti capcanele.

Sa revenim...Iti voi explica in ce consta fiecare etapa a conceperii, lansarii si promovarii unui magazin online. Poate ca de unele etape/aspecte te poti ocupa chiar tu, iar de altele o agentie de Marketing Digital sau freelanceri-colaboratori.

Cel mai probabil, va trebui sa apelezi, la inceput, la cel putin 3 tipuri de specialisti:

  • specialist Marketing (concept si brand),
  • designer web pentru partea grafica (webdesign),
  • programator pentru partea tehnica (creare site),
  • specialisti in Marketing Online (SEO, Adwords, Social Media, E-mail Marketing).

CONCEPT, BRAND, ADRESABILITATE, STUDIU DE PIATA

Conceptul: Caror nevoi raspunde acest magazin online? Care sunt punctele forte ale proiectului?

Identitate vizuala: Care va fi numele site-ului? Care este ideea de baza a proiectului (sloganul)?

Care este raportul   „imagine/ pret” pe care doresti sa il transmiti?

  • Propui un produs de marca sau, mai degraba, un produs pentru persoane cu buget de criza?
  • Vrei sa transmiti imaginea unei firme cat mai aproape de clienti si deschisa in relatia cu clientii sai sau imaginea unui „gigant” in domeniu ?

Cui se adreseaza magazinul online?

  • Defineste vizitatorii-tinta cat mai exact posibil. Care este contextul personal si profesional? Care sunt interesele, preocuparile lor, valorile lor? De exemplu: persoane juridice, mediu urban, peste 30 de ani, gen feminin, persoane sensibile la problemele de mediu etc. Daca exista mai multe obiective, accentul trebuie pus pe obiectivul cel mai important, care va reprezenta cel mai mare potential de trafic si vanzari.
  • De ce au nevoie clientii de aceste produse? Ce probleme le rezolva? Ce nevoi le acopera?

Cine sunt concurentii?

  • Aceasta parte este deosebit de importanta, deoarece poti extrage repere concrete despre ceea ce exista deja in magazinele online din sfera ta de interes, poti vedea tacticile de urmat sau de evitat, aspecte care te vor ajuta in promovarea magazinului online.
  • Identificarea si clasificarea concurentilor, in cazul in care exista mai multe tipuri.
  • Ce propun concurentii?
  • Care sunt diferentele in comparatie cu proiectul tau?
  • Exista lucruri care iti plac din design-ul magazinelor online concurente sau functionalitati intresante pe care acestea le ofera? Tine cont totusi ca magazinul tau online trebuie sa placa, mai ales, potentialilor clienti.
  • Ce nu iti place la magazinele online concurente?

CREAREA MAGAZINULUI ONLINE

In primul rand, trebuie sa decizi pe ce platforma iti vei crea magazinul online. Prestashop, Magento, OpenCart sau WordPress? Aceste platforme open-source au avantajul de a fi usor de folosit (panou de administrare usor de folosit) si de a fi SEO-Friendly.

Trecem in revista principalele platforme utilizate pentru a crea un magazine online:

PrestaShop combina viteza si codul elegant care se incarca rapid si permite functionalitati extinse prin intermediul modulelor add-on. Este apreciat pentru usurinta de instalare si intretinere, precum si pentru numarul mare de template-uri de calitate disponibile.

Magento ofera o gama larga de caracteristici si functionalitati, dar pentru a profita de ele,  o companie are nevoie de un hosting scump si de o echipa dedicata de IT. Acest lucru ii exclude pe cei mai multi proprietari de magazine online, care lucreaza singuri si au cunostinte de programare limitate. Codul este adesea greoi  si necesita resurse impresionante pentru a rula rapid. Chiar si cu dezvoltatori IT dedicati,  nu este cea mai usoara platforma.

OpenCart este destul de usor de utilizat, insa acesta include un numar de limitari si decizii ciudate de design care pot transforma sarcini simple intr-o experienta frustranta. Exista mai putine template-uri si teme sablon pentru OpenCart, in comparatie cu Prestashop. OpenCart permite gestionarea unui numar mare de produse, fara probleme de server.

WordPress este recomandat pentru site-urile de prezentare, dar poate fi folosit si pentru construirea unui magazine online de mici dimensiuni.

Platformele date ca exemplu mai sus sunt CMS-uri open source (codul sursa este gratuit si poate fi distribuit si modificat). Exista si platforme de tip SaaS (Software as a Service), un fel de CMS-uri in “leasing”. In cazul platformelor SaaS, clientul nu detine site-ul (e mai degraba un imprumut) sau il detine dupa o anumita perioada, clientul nu-si poate hosta site-ul pe propriile servere, customizare poate fi limitata, modificarile ulterioare sunt contra-cost. Nu recomand!

Spre deosebire de SaaS, CMS-urile Open Source au cateva avantaje importante:

  • Cod open source. Ownership.
  • Portabilitate hosting
  • Customizare dupa bunul plac
  • Aplicatii si module gratuite
  • Numar foarte mare de specialisti si resurse bogate online

In functie de complexitatea magazinului online, puteti opta fie pentru Open Source, fie pentru o platforma custom.

Dar, in general, nu recomand platformele custom/Saas. Vor fi costuri foarte mari pentru modificari si vei depinde de o singura firma. Daca, la un moment dat, nu mai vrei sa colaborezi cu acea firma de web development, o vei lua de la capat cu crearea magazinului online. Alege o solutie pe termen lung!

WEB DESIGN

Un site e-commerce prost conceput poate avea efecte catastrofale asupra vanzarilor: vizitatorii gasesc cu greu produsul cautat; design-ul site-ului, oricat de frumos ar fi, nu este relevant pentru consumatorii targetat; culorile sunt prea tipatoare.

Atunci cand concepi designul magazinului online, trebuie sa iti pui niste intrebari esentiale:

Ce ar trebui sa spuna utilizatorii atunci cand ajung pe site?

• “Hei, in sfarsit un magazine online care iese in evidenta printre altele de acest gen!”

• “Ce produs minunat! Trebuie sa-l am neaparat!”

• “Acest magazin inspira incredere. Pare a fi un loc bun pentru a cumpara produsul pe care il vreau.”

• “Pe acest site, cred ca voi gasi ceea ce vreau mai rapid decat oriunde in alta parte”


Care sunt valorile / conceptele pe care trebuie sa le transmita magazinul online?
Ce valori doresti sa transmiti? De exemplu: incredere, expertiza, proximitate, comunitate, distractie, calitate, creativitate.


Care sunt principalele caracteristici / sectiuni ale magazinului online? Gandeste-te la o arborescenta a site-ului cat mai intuitiva. Doresti un meniu care se deschide intr-un anumit fel sau ca o informatie sa fie pusa in valoare mai mult?

OPTIMIZARE SEO MAGAZIN ONLINE

Optimizarea SEO  ramane cel mai important canal de obtinere de trafic calificat care sa genereze vanzari si profit. Google, motorul de cautare nr. 1 in lume, ofera un spatiu mult mai mare cautarii organice, ceea ce inseamna ca  vizibilitatea unui site depinde in principal de SEO si nu de PPC.

SEO = Indexare -> Pozitionare-> Vizibilitate ->Trafic ->Conversii

Daca magazinul tau online se afla in prima pagina de rezultate Google pe cuvinte cheie cautate de utilizatori, traficul pe site creste, vanzarile cresc si, prin urmare, si profitul va creste.

Spre deosebire de Adwords sau de anunturile platite pe Facebook, in cazul carora, de indata ce se termina bugetul, dispare si traficul de pe site, odata ce ti-ai pozitionat magazinul online pe Google, prin SEO, traficul vine constant,  rezultatele mentinandu-se chiar si dupa ce intrerupi promovarea SEO. 

 In ce consta optimizarea SEO a magazinului online?

Specialistul SEO va realiza un plan strategic global pentru a promova cu succes magazinul online. Acest plan include:  alegerea cuvintelor cheie pe care site-ul sa fie pozitionat in Google, optimizarea continutului existent, creare texte optimizate, optimizare Meta tag-uri, linkuri, imagini, cod sursa, promovare pe site-uri partenere, link building (comunicate de presa, advertoriale)…etc. Specialistul SEO se va ocupa, de asemenea, de analize lunare de pozitionare a site-ului pentru cuvintele cheie stabilite si analize ale evolutie vizibilitatii si traficului.

PROMOVARE MAGAZIN ONLINE IN RETELELE SOCIALE

Asigurarea prezentei afacerii in retelele sociale nu este suficienta in contextul unei piete concurentiale. Pentru a profita de oportunitatile pe care vi le ofera Facebook, Instagram, Twitter sau Youtube este nevoie de creativitate si originalitate!

Serviciile de Social Media includ: creare pagini oficiale de Facebook, Youtube, Instagram, Pinterest; cresterea numarului de fani / urmaritori, idei de concursuri/ organizare concursuri, creare si publicare anunturi sponsorizate, moderare comentarii, publicarea de linkuri catre articole de pe site sau imagini/video care sa aiba legatura cu domeniul de activitate al magazinului online etc.

Din pacate, este din ce in ce mai greu sa cresti numarul de fani si interactiunea cu potentialii clienti pe Facebook, in mod organic, fara reclama platita.

Nu iti recomand sa cumperi like-uri / urmaritori. Sunt, de fapt, conturi false care nu iti aduc niciun beneficiu, in afara de faptul ca te poti lauda cu mii de like-uri. Mai bine investesti in reclama platita la Facebook, pentru a atrage utilizatori cu adevarat interesati de produsele pe care le vinzi.

Facebook este un canal de promovare rentabil pentru anumite tipuri de afaceri. Pana la urma, ramane sa testezi si sa vezi daca functioneaza pentru afacerea ta.

PROMOVARE PRIN CAMPANII GOOGLE ADWORDS

Pay Per Click (PPC) este un serviciu de publicitate pe Internet in care advertiserul selecteaza o lista de cuvinte cheie pentru care site-ul va aparea in partea dreapta a paginii de rezultate sub titlul “Anunturi sponsorizate”. Advertiserul selecteaza suma pe care o va plati pentru fiecare clic iar pozitia unui cuvant cheie concurential depinde de cat de mare este pretul oferit pentru un click.

  Beneficii campanii Google Adwords

  • Site-ul tau este listat direct in prima pagina pe Google.
  • Generezi vanzari rapid.
  • Trafic instant.
  • Controlezi bugetul zilnic alocat.
  • Ajungi la potentialii clienti exact in momentul in care acestia cauta produsul/serviciul pe care tu il promovezi.
  • Platesti numai pentru clickuri : atunci cand un utilizator doar vede anuntul tau, nu platesti.
  • Poti opta pentru setari regionale.
  • Rezultate imediate.
  • Brand Awareness.

SEO si Adwords sunt doua canale de promovare care ar trebui sa mearga in paralel, la inceput, cel putin. Fiecare are minusuri si plusuri, dar impreuna se completeaza. Prin SEO, incepi sa obtii rezultate dupa 3-6 luni, insa, odata obtinute, se mentin chiar si ani de zile. Prin Adwords, obtii rezultate imediat, insa, de indata ce nu mai ai bani de investit la Google, magazinul online nu mai este vizibil.

CUM POTI ATRAGE CONSUMATORII CARE PREFERA MAGAZINELE FIZICE?

Un magazin online poate diminua dezavantajele pe care le are in fata unui magazin fizic prin mai multe strategii:

- Descrieri cat mai detaliate ale produselor.

- Imagini realizate de un fotograf profesionist, care sa redea cat mai exact culoarea produsului si detaliile materialului. Site-ul trebuie sa permita afisare imaginilor produselor la talie cat mai mare si cat mai in detaliu, fara a ingreuna timpul de incarcare al paginilor.

- Tabel de marimi in cazul articolelor fashion, pentru ca potentialul cumparator sa fie sigur ca produsul comandat i se va potrivi foarte bine.

- Videoclipuri de prezentare.

- Posibilitatea returnarii produsului rapid si fara costuri.

- Mostre gratuite, in cazul produselor cosmetice, de exemplu.

- Suport online si telefonic, pentru a oferi detalii despre produse si a raspunde rapid la intrebarile potentialilor clienti.