Specialistul SEO: cu ce se ocupa si cum il alegi?

Specialistul SEO: cu ce se ocupa si cum il alegi?

Ce este SEO? Search Engine Optimization este procesul de imbunatatire a volumului si a calitatii traficului unui site web prin intermediul motoarelor de cautare. Vrei sa iti apara site-ul in Google, in spatiul neplatit? Atunci ai nevoie de un specialist SEO.

Ce ce se ocupa un Specialist SEO?

Termenii de “Specialist SEO”, “Expert SEO” sau “Consultant SEO” desemneaza o persoana specializata in optimizarea unui site pentru motoarele de cautare. Mai simplu spus, Specialistul SEO te ajuta sa urci site-ul pe prima pagina in Google.

Asadar, scopul principal al campaniei SEO este acela de a aduce site-ul pe prima pagina de rezultate Google.ro, la cautari cheie relevante. Daca tu vinzi online produse naturiste, atunci vei vrea ca pagini ale magazinului tau online sa apara in prima pagina pe Google.ro, atunci cand utilizatorii cauta expresii cheie relevante.

Specialistul SEO iti propune unele modificari de ordin tehnic si editorial (SEO on-site) si iti promoveaza magazinul online sau site-ul de prezentare in bloguri, reviste si ziare online (SEO off-site). Dupa 3-6 luni, site-ul incepe sa apara, in prima pagina pe Google, pentru o serie de cautari cheie relevante si des cautate de potentialii tai clienti. Numarul de vizitatori va creste. Implicit, va creste si numarul de produse/servicii vandute.

In general, munca unui specialist SEO consta in:

- Identificarea cuvintelor cheie / expresiilor cautate de vizitatorii targetati / clientii potentiali.

- Verificari si recomandari privind aspectele tehnice care impiedica indexarea corecta a paginilor site-ului sau care impiedica evolutia site-ului in paginile de rezultate ale motoarelor de cautare.

Auditul SEO identifica probleme precum: spam, redirectionari incorect implementate, continut necitit de motoarele de cautare, linkuri neurmarite de motoarele de cautare, pagini relevante neindexate de Google, pagini de eroare.

Problemele tehnice identificate vor fi rezolvate mai departe de programator. Specialistul SEO va verifica daca programatorul a rezolvat corect problemele identificate.

- Optimizarea paginilor site-ului: integrarea cuvintelor cheie targetate prin optimizarea Meta Tag-urilor (titlurile si descrierile paginilor), optimizarea textelor si articolelor, optimizarea imaginilor. Optimizarile SEO on-site vor fi transmise administratorului website-ului, pentru a fi implemenate.

- Crearea si implementarea unei strategii de Link Building (obtinerea de linkuri de pe alte site-uri catre site-ul promovat/backlinkuri). Specialistul SEO lucreaza in stransa colaborare cu copywriterul, optimizand textele scrise de acesta.

- Monitorizarea evolutiei campaniei SEO. Specialistul SEO iti va trimite rapoarte de pozitionare a cuvintelor cheie in Google, rapoarte privind evolutia traficului organic (Google Analytics), rapoarte privind evolutia site-ului la nivel de indexare si numar de backlinkuri.

Obiectivele unui Specialist SEO

Se urmaresc 5 beneficii de baza:

  • Indexarea corecta a paginilor web.
  • Ameliorarea si eficientizarea interactiunii vizitatorilor cu site-ul.
  • Pozitionarea cat mai sus a site-ului in Google la cautari cheie care aduc trafic, in spatiul destinat rezultatelor organice (neplatite) din pagina motorului de cautare.
  • Cresterea traficului organic (provenit din motoarele de cautare, spatiul neplatit).
  • Atragerea vizitatorilor targetati. Se realizeaza o corespondenta corecta intre cuvintele cheie si paginile de destinatie.

Specialist SEO vs. Specialist SEM

Termenii de Specialist SEO/Expert SEO si Specialist SEM sunt folositi adesea ca termeni sinonimi. Exista insa o diferenta semnificativa intre ei. SEM (Search engine marketing) este un domeniu mai larg in care sunt incluse : SEO, PPC/Adwords, Social Media Marketing…

Se mai poate vorbi si de Search Engine Marketing Management care include atat SEO, cat si PPC, dar care se axeaza mult mai mult pe ROI (return on investment).

Ce sarcini NU intra in atributiile unui Specialist SEO ?

Specialistul SEO beneficiaza de know-how si iti va da indicatii teoretice si practice pe care sa le implementezi, pentru ca site-ul sa fie cat mai bine indexat si pozitionat in paginile motoarelor de cautare.

Specialistul SEO nu este administrator de site si nici programator, deci nu intra in atributiile sale implementarea recomandarilor (ex.: crearea de noi pagini, adaugare texte pe site) si realizarea actiunilor tehnice (implementare redirectionari, modificarea codului sursa sau a functionalitatilor site-ului). Desigur, exista si programatori ce detin cunostinte de SEO sau exista Specialisti SEO care au si cunostinte de administrare si programare, dar acest aspect se negociaza separat.

Specialistul SEO nu este specialist Marketing. Specialistul SEO iti pozitioneaza cat mai bine site-ul, iti aduce trafic targetat pe site, iti ofera sfaturi pentru ca atat robotii motoarelor de cautare, cat si vizitatorii sa poata naviga mai bine pe site si sa gaseasca usor informatiile dorite, iti poate spune cum trebuie sa arate un text optimizat pentru motoarele de cautare, insa nu confundati marketingul online cu cel traditional. Sunt multe aspecte in comun intre cele doua, dar si diferente. Desigur, majoritatea specialistilor in Search Engine Optimization au si cunostinte de marketing, dar trebuie sa fiti constienti ca sunt doua meserii diferite.

Specialistul SEO nu este Copywriter. Acesta ar trebui sa se ocupe de optimizarea textelor create de Copywriter sau sa propuna Copywriterului diverse subiecte de articole, in functie de cautarile utilizatorilor. Desigur, pot exista persoane specializate in ambele meserii.

Specialistul SEO iti creste numarul de vizitatori pe site, dar convertirea vizitatorilor in clienti tine de modul in care tu, ca proprietar, iti gestionezi afacerea prin politicile de marketing si vanzari sau poate tine de implementarea strategiilor propuse de un specialist in Optimizarea Ratei de Conversie. Un numar mai mare de vizitatori pe site nu iti garanteaza si un numar mai mare de clienti. Pot exista nenumarate motive pentru care utilizatorii parasesc site-ul fara a realiza o conversie (comanda produs, cerere de oferte, abonare newsletter): descrieri ale produselor sau ale serviciilor care nu atrag utilizatorii sau care nu ofera suficiente informatii, poze de slaba calitate, lipsa increderii vizitatorilor in brand, preturi mai mari decat concurenta etc.

In practica...

Mai sus, am facut o distinctie clara intre sarcinile care intra in descrierea postului unui Specialist SEO si sarcinile care tin de alte posturi. Intr-o agentie de Marketing Online posturile sunt clar delimitate (cel putin, asa ar trebui). Insa, atunci cand apelezi la un freelancer, lucrurile pot sta usor diferit.

De exemplu, eu ma ocup adesea si de implementarea optimizarilor on-site propuse, deoarece in cei 12 ani de activitate m-am familiarizat cu toate platformele existente. Insa, nu ma ocup de actiunile ce tin de programare. In schimb, pentru majoritatea proiectelor sunt o interfata de legatura intre client si programatorii cu care colaborez de multi ani. Astfel, totul se deruleaza lin si rapid.

De obicei, ma ocup si de redactarea textelor pentru paginile site-ului, de redactarea descrierilor produselor, precum si de redactarea advertorialelor si comunicatelor de presa. In unele cazuri, apelez si la un copywriter cu care colaborez de mai multi ani.

Prin urmare, pe langa postul de Specialist SEO, mai am si atributii de redactor si de project-manager. Totusi, nu sunt de acord cu strategia de a avea un om bun la toate, care nu exceleaza la nimic. De aceea, incerc sa mentin sarcinile SEO in proportie de 70-80% si 20-30% din sarcini sa le aloc altor aspecte sau sa apelez la colaboratori.

Cum distingi un Specialist SEO profesionist de unul amator?

Experienta face diferenta! Experienta se traduce prin vechimea in domeniu, prin complexitatea si diversitatea proiectele gestionate. Atentie, este foarte usor sa te lauzi cu x ani experienta in SEO, cu exemple de site-uri optimizate cu succes; cere dovezi sau testimoniale!

Din prisma experientei in domeniu putem vorbi de: specialist SEO junior, senior sau Expert in SEO.

Un expert SEO nu trebuie sa fie web designer sau programator, dar este esential ca acesta sa cunoasca mai multe aspecte/metode ce tin de web design si web development pentru optimizarea eficienta a site-urilor.

Un exemplu, pentru a intelege mai bine la ce ma refer: toate platformele se lauda cu faptul ca sunt SEO friendly, dar toate au aspecte de ameliorat. Specialistul SEO trebuie sa fie capabil sa identifice aspectele blocante tehnice. Astfel, cunostinte de baza de html, css sau javascript pot aduce un plus de valoare muncii acestuia.

Multi clienti intreaba “Poti sa-mi aduci site-ul pe primul loc in Google pe cuvantul cheie x?“. Doar specialistii SEO amatori vor raspunde “Da”. Chiar daca acel cuvant cheie nu este concurential, nu ai cum sa te angajezi intr-o asemenea promisiune. Specialistii SEO nu au o relatie speciala cu Google.

Specialistii SEO profesionisti iti vor da exemple de site-uri promovate cu succes, iti vor prezenta detalii despre evolutia site-urilor respective, iti vor spune ce asteptari sa ai in privinta pozitionarii unui anume cuvant cheie important pentru afacerea ta. Va invit sa cititi si articolul Despre cum sa NU faci SEO pentru a afla cateva practici total inutile, care nu ajuta in procesul de optimizare al unui site, dar pe care multi "Specialisti SEO" insista.

Inainte de a alege un specialist SEO, iata cateva intrebari pe care i le puteti adresa:

  • Ce experienta aveti in acest domeniu? In ce proiecte ati fost implicat?
  • Imi puteti da exemple de cateva povesti de succes?
  • Respectati Regulamentul Google pentru webmasteri? Imi puteti garanta ca nu veti apela la tehnici SEO black-hat care vor duce la penalizarea site-ului?
  • Care sunt cele mai importante tehnici SEO de care dispuneti?
  • Imi veti furniza informatii detaliate despre recomandarile dvs. si despre ratiunile pe care acestea se bazeaza?
  • Imi veti trimite lunar rapoarte de activitate cu toate actiunile intreprinse?

Ce servicii iti poate propune un Specialist in SEO?

Componentele unei campanii SEO  constau in cateva puncte esentiale care se pot realiza separat sau pot fi complet integrate in contract:

 Cand sa apelezi la serviciile unui Specialist SEO?

Cel mai bun moment este atunci cand decizi ca vrei sa creezi un site de prezentare sau un magazin online. Vei beneficia de sfaturi privind alegerea platformei, personalizarea ei, crearea arhitecturii site-ului, continutului etc.

Daca site-ul este deja lansat, indiferent de vechimea lui, este bine sa il optimizezi pentru motoarele de cautare. Intodeauna este loc de mai bine.

Cu cat apelezi mai devreme la serviciile unui specialist SEO, cu atat economisesti mai mult timp si bani, profitand din timp de rezultatele strategiilor SEO (vizibilitate, popularitate, conversii).

Cat te va costa sa colaborezi cu un specialist SEO?

Preturile pentru SEO variaza in functie de:

  • tipul de site (de prezentare, magazin online, revista online)
  • numarul de pagini al site-ului
  • istoricul site-ului (S-a schimbat domeniul, s-a schimbat platforma la un moment dat? S-a apelat in trecut la promovare online?)
  • complexitatea domeniului de activitate
  • concurenta domeniului de activitate

Gasesti mai multe detalii despre preturi dand click aici

Comments are closed.