Poate un magazin online sa inlocuiasca un magazin clasic?

Poate un magazin online sa se ridice la standardele unui magazin clasic? Va propun o analiza comparativa magazine online vs. magazine clasice, raportandu-ma la 3 factori principali: financiar, marketing, customer experience.

Care sunt avantajele unui magazine online?

  • Din perspectiva clientului :

– O metoda mai accesibila si mai rapida de a-ti face cumparaturile.

Sa presupunem ca vrei sa iti cumperi o rochie de seara pentru un eveniment special. Iti poate lua 2-3 zile sau chiar mai mult sa gasesti un model care sa iti placa, la un pret accesibil. Te gandesti la cateva magazine unde ai putea gasi ceva special, iti intrebi prietenele si apoi incepi sa vizitezi fiecare magazin din lista. Dupa ce ai vizitat toate magazinele, te gandesti ce ti-a placut mai mult, care era pretul si iei o decizie. Urmeaza un drum final la magazinul respectiv pentru a-ti achizitiona rochia. Unei persoane pretentioase si poate cu un buget mai mic, ii poate lua chiar si o saptamana!

In schimb, pe Internet, accesezi mai multe site-uri, compari preturi, te consulti online cu prietenele tale si din 2-3 clicuri iti comanzi rochia preferata.

– Produsele magazinelor online sunt considerate mai ieftine de catre cumparatori.

Pentru ca magazinele online au costuri de administrare mult mai mici fata de magazinele clasice (nu platesc chirie pentru spatiu care, in functie de zona, costa destul de mult si numarul angajatilor este mult mai mic) produsele sunt de obicei mai ieftine.

  • Din perspectiva proprietarului de site :

– Costuri de administrare mult mai mici.

Nu platesti chirie pentru spatiu si magazinul poate fi administrat chiar si de o singura persoana.

– Atragi tipuri de consumatori diferiti, din toate colturile tarii.

Cand ai un magazin clasic, peste 90% din cumparatori sunt cei din localitatea unde detii magazinul. Online, poti trimite o comanda prin curierat catre consumatori din orice colt al tarii. Astfel, targetul tau se extinde si profitul creste.

Care sunt avantajele unui magazin clasic, din perspectiva clientului?

– Testarea produsului.

Intr-un magazin traditional poti sa testezi/probezi produsele, iti poti face o idee mai clara asupra calitatii produsului.

– Accesibilitate

Cand te grabesti, poti merge direct la sursa, pentru achizitionarea produsului fara a astepta o zi coletul. In cazul unui magazine online, in functie de proximitate si de ora la care faci comanda poti primi coletul chiar in aceeasi zi, insa exista numeroase situatii in care nu poti sa astepti si apelezi la un magazin fizic pentru cumparaturi.

– Pasiune si distractie

Pentru multe persoane shoppingul este o pasiune, un mod placut de a-si petrece timpul.

– Efectuarea platii in siguranta

Desi magazinele online au implementate platforme de plata securizate, multe persoane prefera sa plateasca cash.

Poate un magazin online sa se ridice la standardele un magazin clasic?

Exista mai multe tipuri de consumatori : hotarati, meticulosi, rezervati, exigenti…etc. Consumatorii hotarati sunt clientii perfecti pentru un magazin online; stiu exact ce vor si astfel riscul de a returna comanda este mult mai mic. Consumatorii nehotarati, exigenti si rezervati vor face mai rar cumparaturi online; acestia fie nu au incredere ca produsul afisat pe site are calitatile descrise, fie sunt pretentiosi si gasesc cu greu un produs pe placul lor si prefera sa testeze direct…etc.

Principalul avantaj al unui magazin clasic este ca ofera posibilitatea testarii/probarii produsului. Mai ales in domeniul fashion (haine, incaltaminte, accesorii), probarea produsului este un aspect important.

Un magazin online poate diminua acest dezavantaj pe care il are fata de magazinul traditional prin mai multe strategii:

– descrieri cat mai detaliate ale produselor.
– imagini realizate de un fotograf profesionist, care sa redea cat mai exact culoarea produsului si detaliile materialului. Site-ul trebuie sa permita afisare imaginilor produselor la talie cat mai mare si cat mai in detaliu, fara a ingreuna timpul de incarcare al paginilor.
– tabel de marimi si dimensiuni in cazul articolelor fashion, mai ales, pentru ca potentialul comparator sa fie sigur ca produsul comandat i se va potrivi foarte bine.
– videoclipuri de prezentare.
– posibilitatea returnarii produsului fara costuri.
– testere gratuite, in cazul produselor cosmetice.
– suport online si telefonic pentru a oferi detalii despre produs.

Magazinele clasice sunt – din punct de vedere al accesibilitatii si rapiditatii – in avantaj fata de magazinele online. Pentru a multumi un client nerabdator sau care are urgent nevoie de un produs, poti, ca proprietar de magazin online, sa asiguri o livrare cat mai rapida, in maxim 24h.

Multi consumatori sunt inca retincenti cand vine vorba de cumparaturi online si plata online. Daca magazinul tau online inspira profesionalism, seriozitate, incredere, daca oferi detalii despre firma ta, despre produse si daca oferi flexibilitate (comanda si prin email sau telefon, plata online dar si ramburs) poti transforma cati mai multi vizitatori in clienti!

Si inca un aspect important: cand detii un magazine online, ai avantajul de a te adresa unui public mult mai larg. Principala sursa care iti aduce vizitatori pe site ramane motorul de cautare Google. O strategie de optimizare SEO sau o campanie Adwords bine pusa la punct sta la baza succesului magazinului tau online!

Poate asadar un magazin online sa se ridice la standardele un magazin clasic? In mod sigur, poate acoperi multe dintre avantajele magazinelor fizice, cat despre viitorul shopping-ului, prefer sa nu trag nicio concluzie si sa va invit sa urmariti acest videoclip:

Va invitam sa cititi si Ghid Creare si Promovare Magazin Online pentru a afla informatii esentiale despre crearea si promovarea unui magazin online.